Stærk satsning på
elektrisk transport

Tekst: Finn Bruun
Foto: Henrik Petit, Post Danmark

Foto: Henrik Petit, Post Danmark

PostNord, som også omfatter Post Danmark, har et ambitiøst mål om at reducere CO2-udledningen med 40 procent i 2020 og er allerede godt på vej. I Danmark vil en stærk satsning på el-køretøjer fra cykler til varebiler yderligere sætte fart i den grønne omstilling.

”Hele bæredygtighedsbegrebet er i dag en koncernprioritet for PostNord. Det er kommet på agendaen, fordi verden er i stærk forandring. Hele globaliseringen med øget samhandel og internethandel tager jo eksempelvis til. Det er vi sat i verden for at løse effektivt, og det kræver, at vi tager hånd om den miljøbelastning, som følger med”, siger miljøchef Søren Boas, PostNord.
PostNord er til stede i alle de nordiske lande med kommunikations- og logistikløsninger, og varetager også brevforretningen i Danmark og Sverige.
”I PostNord har vi sat os den ambition, at vi skal reducere vores CO2-udledning med 40 procent fra 2009 og frem til 2020. Vi er allerede godt på vej og har helt efter planen nu nået de 16 procent, som var målet i første fase, oplyser Søren Boas, og nævner, at det ikke mindst handler om at samtænke transportstrategien med miljøstrategien.
”I vores transportstrategi skal vi effektivisere logistikstiksystemet ved kort sagt at køre så få kilometer som muligt, mens de kilometer vi så stadig skal rulle, køres så grønt som muligt”, siger han.

Søren Boas, Miljøchef PostNord.

Søren Boas, Miljøchef PostNord.

Turbo via miljøfond
”Vi sætter turbo på den grønne omstilling via en miljøfond i virksomheden, hvor vi favoriserer de investeringer, som er med til at realisere den ambitiøse miljømålsætning. I omegnen af hundrede projekter er siden 2009 blevet støttet gennem fonden. Det kan f.eks. være el-biler, solceller og energieffektivisering af bygninger”, forklarer han.
”Alle tiltag, som bringer os nærmere 40 procents målet, skal gerne fremmes gennem investeringer i både langsigtede strategiske projekter og en lang række mindre investeringer med god tilbagebetalingstid. Den omstilling, som vi gennemfører, har naturligvis også fokus på omkostninger og lønsomhed”, fremhæver Søren Boas.
PostNord satser bl.a. på at elektrificere transporterne så meget som muligt.
”Her taler vi om de mindre køretøjstyper. For de tunge lastbiler, som jo trods alt giver betydelig miljøbelastning i en stor logistikvirksomhed som vores, satser vi så bl.a. på forskellige biobrændstoffer. Elektrificeringen er godt i gang, og i øjeblikket har vi 5.500 elektriske køretøjer i Post Nord”.
”Tager vi bare Danmark, så har vi skiftet mange af de typiske cykler ud med noget, vi kan kalde en Cargo Bike – en trehjulet elcykel, som er velegnet til brevomdeling og også kan bruges til lettere pakkedistribution og andet, hvilket har ført til rigtig store miljøgevinster”.

Nyt golfbil-agtigt elkøretøj
”Som noget nyt har vi sat fokus på et mellemsegment og allerede fundet nogle gode løsninger. Det vil vi se også i Danmark i 2015. Det er en tilrettet lidt ”golfbil-agtig” mellemting mellem cargocyklerne og en egentlig bil; avancerede ”knallertløsninger”, som vi kan vælge at rulle ud til erstatning for de nuværende knallerter, som er et miljøproblem”, oplyser han og nævner, at elbilflåden med 50 Mercedes Vito biler i Danmark udvides med endnu flere elbiler, ved at elektrificere det man kan.

Der er lukket for kommentarer.