Svært at finde de
egnede chauffører

Tekst: Finn Bruun

Anne Windfeldt Trolle, Branchedirektør ATL.

Anne Windfeldt Trolle, Branchedirektør ATL.

I takt med at gennemsnitsalderen for chauffører stiger, og de unge ikke er særligt tiltrukket af faget, vokser rekrutteringsudfordringen for transportvirksomhederne i ATL. Opgaven er derfor at knække et ofte kedeligt image og få fortalt de gode historier om et spændende job, der i den grad giver mening – og rigtig gode penge.

I branchedirektør Anne Windfeldt Trolles øjne, er det ufortjent, at transportbranchen i medierne ofte portrætteres via de få uheldige eksempler på ulovligheder og fusk med kørehviletid, når så mange seriøse virksomheder hver eneste dag gør sig umage for at overholde alle overenskomster og regler.
”En af de største udfordringer vi kommer til at tale om i 2015 bliver rekrutteringen af den relevante arbejdskraft til vore virksomheder. Det er jo lidt af et paradoks, fordi det jo i nogle år er gået mindre godt, og det siges, at der er mange ledige”, siger hun.
Som leder af ATL, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, under DI, modtager Anne Windfeldt Trolle indberetninger, som viser, at manglen på velkvalificerede chauffører allerede er en realitet hos en del af medlemsvirksomhederne og på ”observationslisten” hos endnu flere.

Chauffører som ambassadører
”Målet er derfor at lokke flere unge ind i faget, siger hun uden dog at tro på større effekt af en traditionel imagekampagne”.
”Vi må tænke kreativt og måske få aktive chauffører til at fortælle om, hvad der får dem til at synes, at det er en sjov branche. For det er jo et superspændende og meningsfuldt job, hvor man holder samfundet kørende”, siger hun og nævner samtidig, at udbredt brug af overarbejdsbetaling og kompensation for skæve arbejdstider giver en rigtig god løn.
”Hertil kommer DI’s arbejde for at skabe øget interesse for erhvervsskolerne og politikernes beslutning om at få flyttet 25 procent flere unge fra gymnasierne til erhvervsskolerne.
”Det håber vi vil smitte af på transportbranchen”, siger hun og håber også, at studievejlederne er med på at vise unge, at der er andre veje end en akademisk uddannelse, som de måske ikke er helt gearet til.
Hun er ikke i tvivl om, at virksomhederne kunne spare overtidsbetaling, hvis arbejdet blev tilrettelagt anderledes og man ansatte nogle flere chauffører, men det er ikke så ligetil:
”Virksomhederne er bekymret for, at medarbejderne bliver sure, hvis man tager nogle fordele som god overtidsbetaling fra dem. Måske holder de op uden at man kan få andre ind i stedet”, forklarer hun.

Folk fra udlandet
Selv om ATL-virksomhederne både kontakter kommunen og 3Fs afdelinger, kniber det ofte at få tilstrækkeligt dygtige folk ind. Enten er der ingen, eller også finder de arbejdsforholdene for hårde.
”Så ansætter de folk fra udlandet; svenskere, tyskere og polakker. Selvfølgelig på almindelige danske overenskomstvilkår. Hvis der ikke er egnede chauffører i Danmark, må man jo kigge andre steder hen, men det ville jo være fint, hvis man kunne sikre sig et større rekrutteringsgrundlag og få flere unge til at søge ind i branchen”, siger Anne Windfeldt Trolle, som dog også tolker noget positivt ind i rekrutteringsproblemet:
”Der er ikke fest i transportbranchen, men efter en træg periode efter finanskrisen, lyder meldingerne fra virksomhederne mere positive end negative”, siger hun og nævner samtidig, at tiltaget ATL ACADEMY har stor tilslutning af ledere, der gerne vil fremtidssikre deres kompetencer inden for regler, overenskomster og håndtering af medarbejderspørgsmål.

Der er lukket for kommentarer.