Transportkøberne har
det grønneste ansvar

Tekst: Finn Bruun

Stack of Cargo Containers at the docks

Grøn transport og logistik er atter ved at få markant betydning. Ikke mindst i sammenhæng med de store brands, som ønsker deres profil som bæredygtige udvidet til at nå ud i det yderste led af transportkæden. Generelt er én parameter dog fortsat stærkere end grønt image: Prisen.

Professor Britta Gammelgaard, CBS.

Professor Britta Gammelgaard, CBS.

Professor Britta Gammelgard, CBS, vurderer således, at der er en ændring på vej:
”Det er klart, at det grønne længe har stået knap så højt på transportvirksomhedernes agenda, fordi de ikke har været dem, der har været tættest i fokus hos store brands-owners. Brands som Apple, LEGO eller andre af de store.”
”Men jeg ser nu en større opmærksomhed også på den del af supply chain’en. Virksomhederne ser, at de har ansvar for hele supply chain’en og herunder også transport og logistik. Man kan sige, at med de klimaændringer, som vi alle sammen oplever nu, så bliver det endnu mere aktuelt”, siger hun.
”Nogle af de større internationale og globale transportvirksomheder har jo haft fokus på det ganske længe, og det bliver de bestemt ved med at have. Derfor kommer dette til at stå stærkere i deres kædeansvar, når de tager underleverandører ind.”
”Jeg tror, at de mindre virksomheder inden for logistik, gerne vil være med på den udvikling også, men hvis det er et spørgsmål om omkostninger i forhold til at være grøn, så hedder svaret: omkostninger, omkostninger, omkostninger”, fastslår Britta Gammelgaard.

Ny teknologi er grønnere
Også teknologien spiller naturligvis en stor rolle. Det er den nyeste teknologi, der er grønnest, men den er jo også dyr. Så for små og mellemstore virksomheder kan det somme tider være en fordel for dem – hvis det handler om priskonkurrencen – at holde sig til ældre teknologi.
”Samtidig er det jo svært for de små og mellemstore, så der skal være noget i udviklingen, som så at sige kræver det, og også nogen, som vil betale for det, når det ender med at blive dyrere, selv om det at gøre tingene smartere ofte har en grøn effekt”, siger hun.
”Så slutkunden – den der betaler for transporten – er nødt til at vide hvordan det forholder sig med det grønne. Det er jo dem, der bruger de større og mellemstore logistikvirksomheder som underleverandører i transportkæder eller logistikkæder.”

Krav fra transportkøberne
”Transport er ikke gratis, Men vi skal som forbrugere være opmærksom på, at når man gør en virksomhed ansvarlig for, hvordan kinesiske bønder dyrker bønnespirer eller ris på deres marker, så skal vi også tænke transporten ind. Den er ligeså vel et led, som vi skal følge. Den kan ikke blive ved med bare at køre uset”, siger Britta Gammelgaard.
”Mange synes måske, at den del ikke er så ”sexet”, men det er i høj grad sexet med transport og logistik. Det er ikke nok at se på, at arbejdere på systuerne i Bangladesh skal have ordentlige arbejdsforhold. Det hører også med til ansvaret, hvordan tekstiler og modevarer fragtes fra Bangladesh til Danmark”, fremhæver hun.
”Transportkøberne er nogle af de vigtigste ansvarlige i denne sammenhæng, for de stiller krav til hele transportkæden, og de skal selvfølgelig også være opmærksomme på, at når de prioriterer, så skal det ikke kun være prisen, der er afgørende. De skal virkelig tage det grønne – CSR-delen – med ind”, siger hun.

Der er lukket for kommentarer.